Earth hour

Om några timmar infinner sig årets Earth hour. För er som missat det betyder det att kl 20:30 svensk tid släcker man alla lampor och så mycket elektricitet man vill, helst all, i sitt boende under en timme. Vissa kommuner kommer även att släcka gatubelysningen så ska ni ut och röra på er kan det vara idé att ta med sig en ficklampa. Jag deltagit sedan det började och tycker att det är ett bra sätt att påverka, åtminstone lite grann. Jag fick en tanke förut, undrar hur många barn som kommer att tillverkas under dygnet? Kommer det vara någon skillnad mot om det inte skulle vara Earth hour? Det får vi svar på i månadsskiftet nov/dec. ;)

Här pågår förberedelserna för fullt. Jag planerar att begränsa min vistelse till ett enda rum, nämligen badrummet och ta ett långt och härligt bad med massor av tända ljus runt omkring mig. Det kan jag behöva efter dagens pluggande.

Jag har faktiskt pluggat idag, tro det eller ej. Mina egentillverkade flashcards är suveräna. De tar lite tid att göra men under tiden lär jag mig faktiskt saker, och det är ju bra. Imorgon kommer mamma hit och ska förhöra mig och då kommer korten att komma väl till pass. Då slipper jag ju lära henne först, hon kan bara läsa på baksidan av korten.

Har också lagat middag nyss, inte ätit än, väntar på att nudlarna ska koka färdigt först. Jag försöker ju att hålla mig från det mesta gluten men det är inte så lätt alla gånger. Sen är jag en snål jäkel som vill äta upp det jag har handlat. Det vore ju synd om det skulle behöva slängas!

Lägger in en bild på min thai/kinesiskinspirerade middag, köttgryta med champinjoner och salladslök tillsammans med äggnudlar. Inte världens bästa bild, jag vet. Men gott var det i alla fall!



Jag var ju på Åhléns och fyndade för någon vecka sedan. Hamnade av en slump (är det någonsin det?) vid tygavdelningen och ramlade över ett riktigt fräscht vårtyg som låg i reahögen. Hittade en prislapp där det stod 30 kr/m, inte så farligt tänkte jag men jag kan gott vänta till den 25:e. Jag gick därifrån i hopp om att jag skulle glömma bort tyget men efter en stund hamnade jag där igen. Den här gången såg jag något som jag inte trodde var sant. Jag var tvungen att gå till kassörskan och fråga om det verkligen stämde, och hon svarade jakande på min fråga. Det var ju som klippt och skuret för mig och min plånbok. Jag rullade ut rullen och insåg att det var många meter kvar. Fick hjälp att vika ihop tyget och gick till kassan och betalade. Det slutade med att jag köpte det tyg som var kvar på rullen, hela 6 m. Inte för att jag vet vad jag ska göra med allt, skulle kunna klä om hela lägenheten med tyget men nya köksgardiner är det tänkt att det ska bli i alla fall. Gissa vad kalaset gick på, jo anmärkningsvärda 60 riksdaler. Alltså, 10 kr/m, inte 30 kr/m som jag först trodde. Nu ligger det i sin kasse och väntar på att klippas och sys i. Jag är ju lite svag för limegrönt i köket, har ju det mesta i den nyansen.

 

Nu ska jag ta och inmundiga min serverade middag och sedan plugga lite till. Tentan närmar sig med stormsteg.

 

God kväll och Happy Earth hour! :)


Kommentarer
Postat av: Cecilia

Lustigt att du valde limegrönt till köket...lite skrämmande för det är just det jag har i mitt kök nu....hihi :)



Tyget fångade min blick då det ser ut som en tapet som jag nästan valde till vardagsrummet!! :) Den blev dock för dyr så det fick bli en annan.



Hihi :)

2010-08-31 @ 10:10:09
URL: http://pluspinglan.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0